NHO Service og Handel

Innhold

Ny månedsrapport for handel

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

rapport

Varehandel sto for 77 % av kortbruken i år. Klær har endelig fått medvind: Opp 40 % målt mot samme periode i fjor. Netthandel: Økte 54 % målt mot samme periode i fjor. Les mer i vår ferske månedsrapport for handel her:

Se månedsrapporten (pdf)

Nytt denne måneden er at vi på varehandelsindeksen per mars 2021 ser årsveksten mot første koronamåned mars 2020. Dette viser hva vi kjøpte mer og mindre av i mars 2021, sett mot måneden pandemien begynte (mars 2020):

  • Dagligvare: + 7,2 %
  • Netthandel: + 54,2 %
  • Klær: + 39,5 %
  • Sport (inkl fritidsbåter): + 34,4 %
  • Spill og leker: - 20,2 %
  • Apotek: - 9,9 %
  • Bredt vareutvalg: - 6,9 %
Leker tok av i fjor

I mars i fjor eksploderte salget av spill og leker, da alle plutselig skulle være hjemme og derfor er salget 20 prosent lavere i mars 2021. Apotek og bredt vareutvalg (Clas Ohlson mfl) solgte også langt mer i mars i fjor enn i år, sannsynligvis som følge av pandemiutbrudd og smittervernsregler i mars 2020.

Bedre tider for klær

Samtidig ser vi at klessalget har tatt seg kraftig opp i mars i år.  Kanskje folk kjøper inn nye klær når de nå ser lys i enden av tunnelen og i liten grad har handlet dette de siste 12 månedene. Sportsutstyr har også en voldsom vekst. Her påvirker en sterk friluftstrend under korona, kanskje også påsken og at folk dro mye på hytta i år.

Dagligvare og netthandel

Dagligvare og netthandel har fremdeles høy vekst i mars 2021 mot mars 2020, men lavere enn månedene før, da veksten ble målt mot måneder før korona.

Kortbruk

Siste tall fra DNB innsikt på nordmenns kortbruk (for uke 16) viser at

  • Hittil i 2021 har varehandel utgjort 77 % av total kortbruk, mot 68 % i 2019.
  • Kortbruk på netthandel i mars i 2021 er 118 % høyere enn i mars 2019.
  • Kategorien «Hjem» har høyest vekst i kortbruk av kategoriene i varehandel i mars 2021 (NB! Begrensede varekategorier pga konkurransesensitivitet i varegrupper med få aktører).
  • Kortbruk i fysisk handel har falt mest i Oslo, men økt tilsvarende for netthandel, noe som henger sammen med nedstengte butikker.
  • Gjennomsnittlig handelbeløp i dagligvare er for første gang siden koronaepidemien kom til Norge, lavere enn samme måned året før.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt