Tech og kompetanse er drivere i renholdsbransjen

Nyhet, Drift og Service, Renhold

Publisert

teamsmøte

Teamsmøte om samarbeidet. Fra venstre: Elin Ørjasæter dosent ved Høyskolen Kristiania, Marianne Grimsøen prosjektleder Kompetansestandard NHO SH, Line Kristoffersen student HK, Silje Nohr Storm-Johannsen student HK, Laura Traavik førsteamanuensis HK og Ingeborg Malterud NHO SH.

En masteravhandling om mobilapp-læring i renholdsbransjen er nå på gang takket være et samarbeid mellom Høyskolen i Kristiania og NHO Service og Handel.

Den kommende veksten i servicesektoren gjør kompetanseheving og digitale verktøy for servicemedarbeideren svært aktuelt. Studentene Silje Nohr Storm-Johannsen og Line Kristoffersen ved Høyskolen Kristiania i Oslo har sett dette komme og skriver nå masteravhandling om mobilapp-læring i renholdsbransjen i NHO Service og Handel. Med bransjens nye storsatsning "Ny kompetansestandard" som undersøkelsesobjekt.

- Dette er interessant materiale for masterskriving! Her vil teori sammen med funn fra bransjen gi praktisk anvendbar kunnskap og forhåpentlig gi både renholdsbransjen i NHO og høyskolen ny innsikt i hva som gjør at organisasjoner lykkes når de tar i bruk digitale læringsverktøy, sier dosent ved Høyskolen Kristiania, og studentenes veileder, Elin Ørjasæter.

Hennes kollega og førsteamanuensis på institutt for ledelse og organisasjon Laura Traavik deler engasjementet og sier at hvis oppgaven også kan si noe om mellomlederens rolle og insentiv for app-læring på arbeidsplass så vil man oppnå meget relevant og fremtidsrettet kunnskap.

Hvordan hjelper tech slik at medarbeiderne lærer det de må kunne?

Studentene vil spørre nettopp mellomlederne ting som: Hvordan hjelper tech slik at medarbeiderne lærer det de må kunne? Er selve den digitale plattformen et pedagogisk virkemiddel som, hvis den er god nok, gir bransjen økt effekt av kompetanseheving? Og som hjelper for språkutfordringer, bidrar til mangfoldsforståelse, partssamarbeid på arbeidsplass og livslang læring? For å svare på masteroppgavens hovedspørsmål: «Hvorfor lykkes noen organisasjoner bedre med implementering av digitale prosesser enn andre?».

Høyskolen i Kristiania og NHO Service og Handel har et løpende samarbeid på forskning – og utdanningsområdet. Intensjonen er gjensidig styrking med høyskolen som hovedbidragsyter på forskningssiden og tilsvarende fra næringsliv, bransjenærhet og markedsforståelse fra NHO Service og Handel sin side.

- Vi er veldig fornøyde med å ha inngått dette samarbeidet og ikke mints med at det allerede tar så konkret og fin form som denne masteroppgaven er et eksempel på. Renholdsbransjen er ikke bortskjemt med at noen studerer dem fra et kompetanseperspektiv, så dette hilser vi absolutt velkommen. Jeg har stor tro på at dette blir nyttig og relevant kunnskap for store deler av servicenæringen. Tech og kompetanseutvikling er som kjent etablert som en del av kjerneleveransen, sier fagsjef i Drift- og Service, Ingeborg Malterud

Prosjektleder for flaggskipet Kompetansetandard, grunn- og yrkesnivå, Marianne Grimsøen, gleder seg til å følge studentene ute hos bedriftene og til hva de finner ut om suksessfaktorer for digital opplæring.

Mer om kompetansestandard for renholdsbransjen

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt