Arbeidshverdagen er forandret for mange i renholdsbransjen

Publisert

Årsrapport 2022 fra de regionale verneombudene (RVO) viser at renholdsbransjen det siste året har jobbet med å tilpasse driften til de mange endrede kundekravene etter pandemien. Arbeidshverdagen er forandret for mange i bransjen.

Årsrapport 2022 fra regionale verneombud i hotell, restaurant og renhold gir en situasjonsbeskrivelse av bransjene og erfaringer RVO-ene har gjort seg i løpet av 2022. Virksomhetene RVO besøker, får hjelp til arbeid med vernetjeneste og HMS. ​​Innen hotell, restaurant og renhold var 2022 et normalt aktivt år, med unntak av en ny koronanedstenging de to første månedene. De regionale verneombudene gjennomførte til sammen 1051 arbeidsplassbesøk.

RVO-enes erfaringer fra 2022 i korte trekk:
  • Som svært positiv ønsker vi å fremheve at virksomhetenes kreativitet i å finne nye løsninger når det gjelder for eksempel tilbud og konseptvalg har en åpenbart positiv effekt på arbeidsmiljøet i virksomheten, og virker å tiltrekke fagpersoner til nye konsepter. Dette gjelder spesielt overnattings- og serveringsbransjen.
  • Større forskjell mellom virksomheter i å rette seg etter pålagte HMS-krav i bransjen (flere har lagt til seg gode HMS-vaner i løpet av pandemien og synlig mer fokus enn før, hos andre er HMS helt fraværende).
  • Mindre fokus totalt sett på forebyggende og langsiktige tiltak.
  • Færre virksomheter har fått til å etablere vernetjeneste.
  • Færre renholdsvirksomheter enn i tidligere år har fornyet sin godkjenning, eller etterkommet RVOs påminnelse om dette.
  • Renholdere jobber færre timer per kontrakt. Det blir dermed flere arbeidsplasser per renholder ila en arbeidsdag.
  • Endret arbeidstid for renhold.

Se mer her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt