- Det var kult å få oppleve hvordan det er å være vekter i praksis, sier Vetle Lindebø Røed.
Han går Salg, service og reiseliv VG1, på Barbu skole, og under Arendalsuka Ung besøkte han NHO Service og Handels yrkesmesse. Ved bruk av VR-briller fikk han prøve ut vekteryrket.
- Jeg møtte en KI som hadde tatt alkohol i en butikk. Det var utfordrende å få ham til å åpne sekken sin og samarbeide med meg. Han kunne bli litt sint. Det var veldig realistisk.
Blir nysgjerrig
På spørsmål om han hadde tenkt på å bli vekter før han kom, svarer Vetle nei.
- Men når jeg har fått se litt hvordan det er her i dag, så blir en jo litt nysgjerrig. Plutselig ut av det blå så tenker jeg bare: Åh, vekter er jo litt kult da!
Ole Fredrik Danielsen, opplæringskonsulent hos vårt medlem Securitas, opplevde stor pågang fra nysgjerrige ungdommer som Vetle.
- Vi er jo en yrkesgruppe som er veldig synlig i samfunnet, så det gjør oss nok litt interessante. Og så har vi nylig begynt med VR i opplæringen, som tydeligvis fenger mange av de yngre, uttaler han. Han legger til:
- Å være her i dag har vært helt topp. Vi har fått snakket med mange ungdommer og gitt et godt bilde av hva yrket innebære.
Trenger folk
En annen stasjon på messen som fikk stor oppslutning, var REMA 1000 sin.
- Ungdommene er gjerne nysgjerrige på å være kjøpmann, men de tenker gjerne at den rollen er lengre unna enn den faktisk er. Så det å få forklart at dersom de har motivasjonen til det, så kan de raskt jobbe seg oppover i systemet, er bra, sier Gøran Lundvall, kjøpmann på REMA 1000 Stoa i Arendal.
Lundvall begynte selv som butikkmedarbeider, og har utviklet seg i REMA 1000-systemet til kjøpmann. Å fortelle om denne reisen på Arendalsuka Ung var et viktig poeng.
Viktige ferdigheter
For kan du bygge karriere innen service- og handelsnæringen? Selvfølgelig kan du det! Og for deg som bare stikker innom, for eksempel i starten av arbeidslivet: Du sitter igjen med ferdigheter du har bruk for uansett hvilken jobb du ender opp med å ha.
Det var budskapet NHO Service og Handel ønsket å formidle på tampen av Arendalsuka, når kanskje ukens viktigste arrangement gikk av stabelen.
- I våre bransjer har vi både jobbene og mulighetene. Å nå ut til de unge med dette budskapet, handler først og fremst om å gi dem mest mulig informasjon til å ta gode valg for fremtiden. Videre handler det om å bidra til et sterkt Norge for fremtiden hvor flere unge har en jobb å gå til, sier kompetansepolitisk ansvarlig i NHO Service og Handel, Ingeborg Malterud.