– Jeg motiveres av nye prosjekter, varierte oppgaver og arbeid med mennesker. Ingen dag er lik.
Fra språkutfordringer til faglig og personlig vekst
Ewelina Klekowska har jobbet i Ren Service i tre år, og hun mener selv hun har hatt stor utvikling i denne perioden.
– Jeg har styrket ferdighetene mine betydelig og føler meg trygg i oppgavene. Jeg lærer stadig noe nytt og får nye perspektiver på hvordan jeg kan gjøre jobben bedre. Det gir meg inspirasjon til å fortsette å utvikle meg – både faglig og personlig.
Men reisen har ikke bare vært enkel. Å komme til et nytt land uten å kunne språket var utfordrende. I tillegg opplevde hun kulturelle forskjeller i måten nordmenn og polakker samhandler på. Der hun var vant til en ærlig og direkte tone, opplevde hun nordmenn som mer konfliktsky.

– For å lære språket gikk jeg på språkkurs, deltok på språk-kafé på biblioteket, og begynte å jobbe i hjemmesykepleien. De eldre hadde god tid og var tålmodige. Uten dem hadde jeg nok ikke lært meg språket så godt og så fort, forteller hun med et smil.
Stort ansvar og en travel hverdag
Ewelina er modig og ambisiøs, men også ydmyk og ærlig om hva hun kan – og hva hun trenger å lære. Det har ført henne dit hun er i dag: kundeansvarlig og arbeidsleder i Ren Service.
– Jeg var tydelig overfor sjefen min på hva jeg kunne, og hva jeg trengte opplæring i. Selv om jeg hadde administrativ utdanning fra Polen, med spesialisering i logistikk og transport, visste jeg lite om renholdsledelse. Men lederen min trodde på meg og ga meg støtte. Han lærte meg om salg, priskalkyler, tilbudsskriving og rekruttering. Det ga meg selvtillit.
På det personlige plan føler hun seg styrket – både språklig og faglig.
– Nå kan jeg svare både kunder og ansatte på spørsmål, ta egne beslutninger og utvikle karrieren videre her i Norge. Jeg har nådd målet mitt.
I dag har hun ansvar for nærmere 40 faste kunder og en stor stab servicemedarbeidere. I tillegg tar hun fagbrev i renhold – sponset av arbeidsgiveren.

Renholdsledelse – mer enn bare kost og bøtte
– Renhold er utrolig spennende, særlig byggrenhold. Da jeg begynte, visste jeg ingenting om det. Nå har jeg lært mye om kjemikalier, pH-verdier, HMS, renholdsledelse og INSTA-kontroller.
Hun forklarer entusiastisk hvorfor byggrenhold er spesielt krevende og viktig:
– Rengjøring på byggeplasser stiller store krav. Mange tror jobben handler om å feie gulv, men det stemmer ikke. Både jeg og medarbeiderne mine har lift- og fallsikringskurs – helt nødvendig når vi rengjør ventilasjon og himlinger opptil 15 meter over bakken.
Ewelina har et særlig ansvar for kontraktsoppfølging mot kundene. Hun gjennomfører befaringer, lager priskalkyler og tilbud, sørger for riktig utstyr og utarbeider kvalitetsrapporter.

– INSTA-sertifiseringen gjør at jeg kan utføre kvalitetsmålinger på renholdet vi leverer. Det er en anerkjent nordisk standard. Et sikringskurs er gull verdt – skal ventilasjonen måles 15 meter over bakken, må jeg opp dit for å sikre at alt er i henhold til kravene.
Ventilasjon med støv kan være brannfarlig, og byggrenhold har stor betydning for luftkvaliteten – både under og etter byggeprosessen.

Støttende og utviklende arbeidsmiljø
– Arbeidsmiljøet i Ren Service er veldig bra. Jeg har fått stor støtte og lært mye av sjefene mine, Frode og Khurram. Khurram lærte meg hvordan bransjen fungerer administrativt, og ga meg mange gode råd i krevende situasjoner. Kollegene mine er hjelpsomme – både faglig og personlig.

– Jeg setter stor pris på utviklingsmulighetene vi får – som å ta fagbrev og delta på kurs. Det motiverer både meg og teamet.
På spørsmål om hva hun setter aller mest pris på i jobben, svarer hun uten å nøle:
– De ansatte. Jeg har kollegaer jeg kan stole på. Det betyr mye og gir meg motivasjon hver dag.
Kompetanseutvikling i norsk næringsliv
Næringslivet bruker 11,5 milliarder kroner i året på å heve kompetansen til sine ansatte. Dette er et middels estimat fra Oxford Research 2023. De vanligste formene for opplæring er interne kurs, digitale kurs og organisert erfaringsutveksling. Uformell opplæring står for 65 % av ressursbruken, mens formell opplæring utgjør en mindre andel. Interne kompetansetiltak bidrar til å fremme læringskultur samtidig som det styrker teamfølelsen blant ansatte. Se rapporten her.
Handelsbransjen i Norge rekrutterer fra alle utdanningsnivå, fra nyankomne uten formalbakgrunn til lederstillinger med høye kompetansekrav som master og phd. Bransjen har en rekke lederprogram der du kan bygge kompetanse på arbeidsplassen og klatre i karrierestigen, mens du er i jobb.
Bedrifter, tillitsvalgte og medarbeidere samarbeider om alt fra bedriftsinterne kurs for kvalitet i tjenesteleveransen, HMS, fagopplæring, kurs i basiskompetanse, som norsk eller digitale ferdigheter til lederutdanning. Mange handelskonsern tilbyr digitale plattformer som gir medarbeidere ny kunnskap. Man får digitale kurs og bygger egen CV.
I tillegg til intern kompetanseutvikling bidrar næringslivet med fantastiske ringvirkninger generelt i samfunnet, både når det gjelder sysselsetting, kjøpekraft, finansiering av kommunale velferdstjenester og andre bidrag i lokalmiljøet. Se hva Ren Service AS bidrar med i kroner og øre (kilde: DNB).
Det er en rekke muligheter til formell fagutdanning innen renholdsfaget. Eksempelvis kan du ta fagbrev i renholdsoperatørfaget. Se her
Man kan enten være utdannet gjennom fagopplæring på vgs eller gjennomføre fagopplæring på arbeidsplass: