Viktige lov- og forskriftsendringer fra 1. januar 2026

Publisert

veiskilt med aldersgrense

Foto: Illustrert av AI

Her er viktige lovendringer innen arbeidsrett som trer i kraft på nyåret.

Adgangen til å ha bedriftsintern aldersgrense på 70 år innskrenkes

Adgangen til å ha en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, oppheves med virkning fra 1. januar 2026.

Dette betyr at bedrifter som i dag har en bedriftsintern aldersgrense på 70 år, ikke lenger kan ha dette etter nyttår. I praksis innebærer endringen at alle arbeidstakere som fyller 70 år fra 1. januar eller senere, nå har krav på å stå lengre i arbeid (til 72 år).

Unntak gjelder der den bedriftsinterne aldersgrensen er fastsatt i en tariffavtale som er inngått før lovendringen trer i kraft 1. januar 2026. For disse tilfellene, utsettes endringen til tariffavtalen utløper. Endringen utsettes likevel ikke i mer enn tre år.  

Ønsker du ytterligere informasjon om denne lovendringen, finner du mer informasjon i artikkelen vi har skrevet på Arbinn.no (for medlemmer): Se her

Kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet tydeliggjøres

Kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet presiseres i aml. § 4-3 med virkning fra. 1. januar 2026. 

Endringen innebærer bl.a at § 4-3 vil få et nytt første og andre ledd, som lyder som følger:

«Arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd.

Psykososiale arbeidsmiljøfaktorer er i tillegg til forhold som nevnt i tredje til sjette ledd blant annet

  1. uklare eller motstridende krav og forventninger i arbeidet
    b. emosjonelle krav og belastninger i arbeid med mennesker
    c. arbeidsmengde og tidspress som innebærer ubalanse mellom arbeidet som skal utføres, og den tiden som er til rådighet
    d. støtte og hjelp i arbeidet.»

Lovendringen tar sikte på å gi bedre veiledning og større bevissthet rundt hva virksomhetene skal jobbe med for å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø. Presiseringene innebærer blant annet at det blir inntatt en liste med eksempler over psykososiale arbeidsmiljøfaktorer som kan påvirke arbeidsmiljøet.

Ifølge forarbeidene er presiseringene ikke ment å innebære noen endring av gjeldende rett.

Vær bevisst på å kartlegge både fysiske og psykososiale risikofaktorer, iverksette tiltak hvis nødvendig, og jobbe forebyggende med psykososialt arbeidsmiljø.

Les med om endringen i vår artikkel på Arbinn.no (for medlemmer): Endringer i arbeidsmiljøloven om psykososialt arbeidsmiljø.

Se gjerne også gratis webinar (for medlemmer) om samme tema: Webinarer om arbeidsmiljø og sykefravær | NHO

Krav til HMS-kort for varetransport

Fra og med 1. januar stilles det krav til HMS-kort i varetransportbransjen, dvs. at arbeidsgiver har et ansvar for at ansatte som jobber innen varetransport bærer synlig HMS-kort på jobb.

Det nye kravet vil omfatte sjåfører og hjelpere (som er med i bilen og utfører arbeid), som transporterer andres varer mot vederlag, og som kjører varetransport/personbil med tillatt totalvekt under 3,5 tonn og 4,25 tonn (for el-bilder).

Arbeidstilsynet vil at kravet om HMS-kort skal gjelde ved transport av andres varer, ikke egne varer. Dette betyr at forskriften blant annet vil gjelde (hentet fra høringsnotatet):

  • når en butikk eller nettbutikk bruker et transportfirma til å frakte varer til kunder 
  • ved kjøp av take away-mat, når det er andre enn restauranten selv som står for utkjøringen 
  • ved distribusjon av aviser og reklame, med mindre eieren av trykksaken selv kjører

Forskriften vil blant annet ikke gjelde:

  • for en håndverker som transporterer verktøy og bygningsmaterialer til bruk i egen virksomhet
  • for en restaurant eller cateringvirksomhet som bruker egne ansatte til å kjøre ut maten   
  • når en butikk bruker egne ansatte til å kjøre ut varer til kunder 
  • transport som ikke er i næringsvirksomhet, for eksempel dugnadsarbeid 

 Bemanningsforetak som leier ut ansatte som utfører slike tjenester, må også sørge for å ha på plass et HMS-kort for arbeidstakerne som leies ut til en bedrift som vil være omfattet av forskriften.

Merk at den nye forskriften ikke gjelder for virksomheter som allerede er omfattet av kravet til HMS-kort innenfor renhold, bygg og anlegg og bilpleie.

HMS-kort kan bestilles på hmskort.no fra 1. desember 2025.

Ta gjerne kontakt med advokatene i NHO Service og Handel på advokat@nhosh.no om dere har noen spørsmål.

Kvinne
Les mer

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?