Slik håndterer du varslingssaker

Publisert

Fra venstre: Karianne Ask og Solveig Holm Haraldseth er to erfarne advokater fra NHO Service og Handel, som delte innsikt om hvordan du som arbeidsgiver håndterer en varslingssak.

Mobbing, trakassering, brudd på instrukser og dårlig ledelse. Dette er noen eksempler på kritikkverdige forhold som gir grunnlag for varsling. Det har vært en økning i antallet varslingssaker i norsk arbeidsliv, og sakene blir stadig flere og mer krevende. Dette var tema for et seminar vi streamet på Facebook fra Arendal i dag.

Se opptak av seminaret her.

På brygga foran seilbåten i Pollen i Arendal fortalte våre dyktige advokater om hva du som arbeidsgiver må forholde deg til av regler og plikter ved en varsling. Som medlem av NHO står du bedre rustet til å takle en slik situasjon - det kan nemlig være din bedrift som blir rammet neste gang. Våre advokater tilbyr gratis rådgivning slik at du som arbeidsgiver sikrer en profesjonell håndtering av varslingen og dine plikter knyttet til denne.
Se hvordan du kan bli medlem og hva det koster

Arbeidsgivers plikter

Regelverket om varsling ble endret fra 1. januar 2020. Arbeidsgiver har nå et større ansvar og flere plikter knyttet til varsling enn tidligere. Visste du at du som arbeidsgiver både har aktivitetsplikt, undersøkelsesplikt og omsorgsplikter knyttet til varslingssaken og dens involverte? Seminaret i Arendal hadde som mål å gi innsikt i pliktene og gjør deg bedre rustet til å håndtere kommende varslingssaker på en forsvarlig, trygg og profesjonell måte. Dårlig håndtering av varslingssaker kan få store konsekvenser både for arbeidsgiver og de øvrige involverte. Det er derfor essensielt å ha kunnskap om reglene samt å følge disse.

Se opptak av seminaret her

Kvinne
Kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt