Oktobertall: Svak økning i varehandelen

Publisert

Nordmenn handlet for litt mer i løpet av årets oktober, sett opp mot samme periode i fjor. Samtidig er det en stor nedgang i volum.

Linda Vist, bransjedirektør i Handel hos NHO Service og Handel.

– Varehandelen preges av vridning mot kjøp av tjenester og redusert kjøpekraft grunnet prisstigning og økte rentekostnader, uttaler bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Tallene for varehandelen i oktober viser en 0,3 % økning i omsetning sett opp mot samme periode i fjor. Dette skyldes først og fremst prisvekst, da volumet som selges har gått ned.

– Det har blitt dyrere å drive med varehandel. For forbrukerne betyr dette høyere priser, og mange handler derfor mindre og kjøper billigere produkter, sier Vist.

Konkurrer med tjenester

Oktobertallene viser også at vi stadig er i en normaliseringsprosess etter pandemien. Da samfunnet var stengt, brukte nordmenn penger på varer heller enn tjenester, og dette ga eksplosiv vekst i nesten alle bransjer og netthandel.

Nå ser vi at forbruket innen reiseliv og servering ligger høyere enn nivåene før pandemien.

– I en tid preget av inflasjon, dyrt drivstoff og prisvekst, og hvor vi også har vært utsultet på opplevelser og reiser, er det naturlig at det handles mindre varer og flere opplevelser, avslutter Vist.

Se statistikk for varehandelen i oktober her (pdf), eller les bransjerapport for handel her.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!