– Desember hadde en svakere verdivekst enn november, noe som tyder på at flere nå gjorde unna julehandelen tidligere enn før, sier bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.
Dette er i tråd med NHO Service og Handels prognose før jul.
– Norske forbrukere har i lang tid kjent renteøkninger og inflasjon på kroppen, og vi har sett at de må prioritere hardere. At mange begynte julehandelen tidlig, og sikret seg gode tilbud under Black Week, var derfor noe vi forventet å se, sier Vist.
Butikkhandel gjorde det bedre i desember enn netthandel, med en vekst på 2,7 prosent fra samme måned i fjor. Også her er det nok jakten på den gode prisen, som har slått ut, påpeker Vist.
– Mange nordmenn kjøper julegaver på nett, og i november var det god vekst for netthandelen.
Apotek, kosmetikk og dagligvare var desember-vinnerne, mens sport, byggevarer, møbel og andre kapitalvarer solgte minst.
Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel.