Sammenlignet med april i fjor, økte omsetningen med 8,2 prosent, mens volumet steg med 5,4 prosent. Justert for kalenderforskjeller, er veksten beregnet til 8,5 prosent.
Dette viser at etterspørselen holder seg godt gjennom våren.
Sterk konkurranse
– Vi ser at mange fortsetter å prioritere handel i fysiske og digitale butikker, til tross for krevende økonomiske tider. Økt kjøpekraft har gitt vekst igjen etter en ventet periode med korrigering etter høy vekst i pandemien, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.
Hun trekker frem reallønnsveksten som en sentral driver også denne måneden, og understreker samtidig at konkurransen i markedet er tøff.
– Bransjen står i et vedvarende kostnadspress, og det krever stor innovasjon og effektivitet å drive lønnsomt. Sterk omsetningsvekst er positivt, men det er fortsatt utfordringer med press på lønnsomheten. Men vi vet at handelen har høy tilpasningsevne og stor betydning for arbeidsmarkedet i hele landet.
Påskeeffekten
Påskeeffekten gir sterk vekst i butikkhandelsbransjer som bredt vareutvalg, dagligvarer og drikkevarer i april og butikkhandelen hadde en vekst på 8,4 prosent i april. Netthandel vokste med 6,2 prosent ujustert, men justert for handledager er veksten på 17,6 prosent.
Ser man de 4 første månedene under ett er veksten i butikkhandel på 5,9 prosent og netthandel på 14,9 prosent.
– Samtidig er det viktig å huske at bak snittallene ligger det store variasjoner. Mens noen segmenter opplever solid vekst, er det fortsatt mange som strever med å få hjulene til å gå rundt, avslutter Vist.
For mer tall og fakta se vår bransjerapport for handel.