Sterk vekst i varehandelen i september

Publisert

bokstavene september henger i snorer

Foto: Colourbox

Varehandelen vokste kraftig i september med en verdivekst på 10,5 prosent, delvis drevet av en ekstra handledag sammenlignet med samme måned i fjor, viser ferske tall.

Se analysen (pdf).

Justert for virkedager økte omsetningen 7,1 prosent i verdi og 4,5 prosent i volum, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette er den 15. måneden på rad med positiv volumvekst i handelen, korrigert for virkedager.

– Vi ser en tydelig positiv utvikling i norsk varehandel. Høy lønnsvekst, lavere inflasjon og de første rentekuttene har gitt husholdningene bedre kjøpekraft. Det gir utslag i handelen, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.

Sterk netthandelsvekst

Netthandelen hadde den kraftigste veksten i september, med en verdivekst på 18,2 prosent og en tilsvarende volumvekst på 17,1 prosent. Butikkhandelen økte samtidig med 9,7 prosent.

– Det er interessant å se at netthandelen fortsetter å vokse i et høyt tempo. Dette viser at norske forbrukere i stadig større grad kombinerer fysisk handel med digitale kjøpsvaner, sier Vist.

Kapitalvarer på vei opp

Flere kapitalvarer som møbler og elektronikk hadde sterk vekst i september.
– Etter en lengre periode med svak utvikling i kapitalvarer, ser vi nå tegn til bedring. Når husholdningene får bedre økonomi, prioriteres i større grad investeringer i hjemmet igjen, sier Vist.

Kjøpesentre vokser svakere enn øvrig handel

Omsetningen i kjøpesentrene økte 4,0 prosent, mot 10,5 prosent totalt for handelen. Det viser at handelen utenfor kjøpesentrene vokser betydelig sterkere.

Se rapport her (pdf)

kvinne
mann
Les mer

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?