Sterk vekst i varehandelen i september
Foto: Colourbox
Varehandelen vokste kraftig i september med en verdivekst på 10,5 prosent, delvis drevet av en ekstra handledag sammenlignet med samme måned i fjor, viser ferske tall.
Foto: Colourbox
Varehandelen vokste kraftig i september med en verdivekst på 10,5 prosent, delvis drevet av en ekstra handledag sammenlignet med samme måned i fjor, viser ferske tall.
Se analysen (pdf).
Justert for virkedager økte omsetningen 7,1 prosent i verdi og 4,5 prosent i volum, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Dette er den 15. måneden på rad med positiv volumvekst i handelen, korrigert for virkedager.
– Vi ser en tydelig positiv utvikling i norsk varehandel. Høy lønnsvekst, lavere inflasjon og de første rentekuttene har gitt husholdningene bedre kjøpekraft. Det gir utslag i handelen, sier Linda Vist, bransjedirektør for Handel i NHO Service og Handel.
Netthandelen hadde den kraftigste veksten i september, med en verdivekst på 18,2 prosent og en tilsvarende volumvekst på 17,1 prosent. Butikkhandelen økte samtidig med 9,7 prosent.
– Det er interessant å se at netthandelen fortsetter å vokse i et høyt tempo. Dette viser at norske forbrukere i stadig større grad kombinerer fysisk handel med digitale kjøpsvaner, sier Vist.
Flere kapitalvarer som møbler og elektronikk hadde sterk vekst i september.
– Etter en lengre periode med svak utvikling i kapitalvarer, ser vi nå tegn til bedring. Når husholdningene får bedre økonomi, prioriteres i større grad investeringer i hjemmet igjen, sier Vist.
Omsetningen i kjøpesentrene økte 4,0 prosent, mot 10,5 prosent totalt for handelen. Det viser at handelen utenfor kjøpesentrene vokser betydelig sterkere.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?