Sterk vekst for kosmetikk og leker, men handel roer seg

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

Det er ingen tvil om at den elleville veksten for handelen under pandemien nå avtar. Sakte, men sikkert nærmer vi oss normalen.

#205

Se rapport (pdf)

Så langt i 2022 konkluderer tallene fra februar med at handelen akkumulert for året er 16,5 prosent over normalen (2019). Også sammenlignet mot 2021 ligger handelen akkumulert over med 1,7 prosent. Veksten er avtagende, men fremdeles over normalen. Fra januar til februar er det en nedgang i omsetningsvolumet på 1,1 prosent.

Kosmetikk opp 62 prosent

Kosmetikk har hatt sterk vekst siden samfunnet åpnet opp igjen sommeren 2021 og er nesten 62 prosent over samme periode i fjor og hele 72 prosent over januar, men også målt etter normalen er de 33 prosent over i omsetning februar akkumulert. Den største bidragsyteren her er nok reiseglade nordmenn som har handlet taxfree-varer.

Mange butikker ble stengt på Østlandet fra slutten av januar i fjor. Det er en av grunnene til at det blir høye vekstrater i år når man sammenligner med fjoråret. For kosmetikk spiller det også inn at vi har startet å reise igjen og en av de største salgskanalene for kosmetikk er taxfree på Gardermoen.

Spill og leker opp 48 prosent

Spill og leker har også omsetningsvolum på 48 prosent over normalen i 2019, i tillegg til nesten 29 prosent økning sammenlignet med fjoråret.

For dagligvare og kiosk derimot ser vi en nedgang  på 4,7 prosent siden januar, men også her er vi fremdeles over normalen før pandemi. Nedgangen skyldes både åpne grenser og at folk har trukket tilbake til kontoret og kantinene i tillegg til at restaurantbesøk øker.

Netthandel stagnerer

Netthandel har for første gang en nedgang på 0,1 prosent siden pandemiens start. Sport er ned 7 prosent sist måned og ned 1,8 prosent mot normalår.

Høyt sykefravær innen handel

Antall sykemeldte i Norge er fremdeles høyt, nesten 46 prosent høyere enn uke 11 i fjor, og for handelen er antall sykemeldte over snittet for Norge, med 53 prosent for uke 11. Årsak til høyt sykefravær er koronarelatert.

Mer om bransjen
For mer tall og fakta, se vår bransjerapport for handelsnæringen og vår månedsrapport for februar med mer informasjon om den enkelte bransje i handelsnæring samt omsetningsutvikling for kjøpesentre.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt