Renhold på dagtid gir gevinst for alle

Publisert

brusselmøte

Fra møtet i Brussel. Foto: NHO SH

I Brussel 13. juni ble prosjektet Ren Tilstedeværelse presentert for europeiske samarbeidspartnere, med særlig vekt på hvordan overgangen til dag-renhold kan gi betydelige fordeler for arbeidstakere, arbeidsgivere og kunder.

Prosjektet er et samarbeid mellom NHO Service og Handel, Norsk Arbeidsmandsforbund og ni renholdsbedrifter. Se her

Felles mål og lokalt samarbeid

Prosjektet har to hovedmål: Å forbedre samarbeidet mellom tillitsvalgte og ledere på bedriftsnivå, og å øke andelen renhold som utføres mellom kl. 08 og 16. Gjennom workshops, forskning og lokale piloter har aktørene kartlagt barrierer og muligheter for å flytte mer renhold til ordinær arbeidstid.

– Dette handler ikke bare om arbeidsplaner, men om helse, kvalitet og hvordan vi tilrettelegger for et anstendig arbeidsliv, sa prosjektleder Jon Samuelsen under presentasjonen.

Dagarbeid gir bedre rekruttering og lavere sykefravær

Ifølge en undersøkelse blant renholdere jobber hele 62 % av disse ofte før kl. 08, og nesten en tredjedel starter før kl. 06. Dette bidrar til helseplager og vanskeliggjør både sosialt liv og heltidsstillinger. Samtidig viser analyser at sykefraværet er markant lavere i virksomheter som tilbyr dagarbeid, særlig i privat sektor.

En overgang til dagrenhold gjør det lettere å kombinere jobber, styrker tilhørighet mellom arbeidsgiver og ansatt, og gir mer direkte kontakt mellom kunde og renholder. Det bidrar også til økt synlighet og yrkesstolthet blant renholderne.

Kundene blir lite forstyrret

En viktig barriere for dagrenhold har vært frykt for at det forstyrrer kunder. Men en fersk måling viser at hele 91 % av butikkunder og 89 % i offentlige bygg ikke føler seg forstyrret av renhold på dagtid. Tvert imot mener 60 % at det er positivt å se renholdere i aksjon.

Piloter og kundedialog

Veien videre innebærer å definere lokale mål, finne piloter og utvikle salgsstrategier for dag-renhold. Prosjektet skal ha en samling i Ålesund i uken som kommer og en kundekonferanse i november.

– Vi har nå både fakta og eksempler som viser at endring er mulig. Dag-renhold skaper felles verdi – for ansatte, ledelse og samfunnet, avsluttet Samuelsen.

Se presentasjonen (pdf)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?