-
Bransjetall for handel
Netthandel ble vekstvinner i 2020 med + 36,4 %. I desember var veksten 44,9 % mot 2019. Varehandel totalt vokste med 10,3 % i verdi i 2020 mot 2019. Bransjer med størst vekst (i tillegg til netthandel) var blomster, spill/ leker, bredt vareutvalg, hus/ hjem og dagligvare.
-
-
Netthandel vinner, sport, bøker og musikk taper
Netthandelen økte 8,1 prosent i verdi i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Sportsbutikker, bok og musikkhandel ble taperne med nedgang på henholdsvis 19,5 og 13,9 prosent. Detaljhandelen løftet seg litt fra desember til januar, men mindre enn ventet, viser ferske tall fra SSB.
-
Grensehandelen er større enn tidligere antatt
SSB har gjennomført en pilotundersøkelse for grensehandel for perioden september 2019. Nordmenn oppgir å ha handlet for 2 milliarder på til sammen 1,2 millioner turer over grensen denne måneden.
-
Lite endring i handel juli - august
Detaljomsetningsindeksen på aggregert nivå er uendret fra juli til august 2019, viser sesongjusterte tall fra SSB. Langsiktig trend er positiv.
-
Handelen vokste overaskende mye i april
Etter flere svake måneder, økte omsetningen for detaljhandelsbedriftene kraftig fra mars til april, viser ferske tall fra SSB.
-
Aprilhandelen: - Treffer kundene godt til tross for tøffe tider
Selv med færre handledager enn i fjor var veksten i aprilhandelen på hele 8,2 prosent. – Vårens tall viser at varehandelen treffer kundene godt med gode konsepter og varer, sier Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel.
-
EU og norske handelsbedrifter: – Viktig å være tidlig på ballen
Under årets Retail Summit 2025 kastet Christoffer Stenseth fra NHO Brussel lys over utfordringer og muligheter knyttet til EUs grønne og digitale politikk – og kom med klare råd til norske bedriftsledere.
-
Regjeringens ekspertutvalg anbefaler ikke momskutt på reparasjoner
Regjeringens oppnevnte ekspertutvalg for sirkulærøkonomi sier nei til momskutt på reparasjoner og utleie av utstyr. – NHO Service og Handel er åpne for at det finnes flere veier til mål, men da må virkemiddelet være effektivt og gjennomførbart, sier Vegard Einan, administrerende direktør i NHO Service og Handel.